Monday, April 11, 2011

KEMATIAN...

Selangau (11/4/2011) : Salam sahabat-sahabat semua... saja nak berkongsi pengalaman bersama sahabat-sahabat... selepas cuti seminggu yang PISMP diraikan dalam konvokesyen itu...maka pulangla guru-guru ini ke tempat masing-masing... hari Isnin bermulalah sesi persekolahan semula... nak dijadikan cerita..hari pertama inilah aku mendapat suatu pengalaman yang sanagat-sangat berharga..ketaq ja rasa... Dalam pukul 10.30 pagi time tu..aku di pejabat sekolah...tetibe ada call nak cakap dengan GB..tapi yang ada PK 1 sahaja... sekejap ja PK1 cakap..terus dia serah kepadaku..ustaz..ada call.... dalam hatiku sape la pulak nak call aku...?? owh..PPD..En Sarkawi..dia inform aku..."ada kematian guru semenanjung di sekolah pedalaman, kami x ada pengalaman nak urus..nanti bila mayat sampai di pengkalan saya call ustaz"... Dalam hatiku..aku x pernanh nak urus mayat ni...sembahyang sahaja yang aku tahu.... tapi x apa..aku tolong apa yang patut... x sampai 10 minit....GB call suruh datang ke PPD segera...terus En Mule bawaku ke PPD....

Hatiku berbaur macam-macam perasaan... sampai aku ke pengkalan..penuh masyrakat di satok Selangau tu menyaksikan mayat dibawa keluar dari sekolah pedalaman...3 jam naik bot..bayangkan..itulah yang dilalui oleh guru-guru yang ada di dalam sana.... kemudian mayat dibawa ke Ibu Pejabat Polis Selangau...dibawa naik truk ke Hospital Sibu...aku pendekkan cerita..selepas itu, aku hanya mengikut En Sarkawi bertemu agen untuk urusan kargo dan lain2...tapi ikhlas kukatakan proses ni memang bukan mudah....perlukan saudara terdekat untuk tanda tangan atau hantar surat membenarkan kuasa untuk urusan post mortem... sehinggakan akhirnya..hari Rabu baru mayat dibawa pulang ke Kelantan... 2 hari di hospital..flight tengah hari ke KLIA..kemudian transit..dalam pukul 6 baru ke Kelantan....

Sukar nak digambarkan...bagaimana la keadaan mayat.... arwah baru sahaja berkahwin pada bulan 12 2010..isteri baru mengandung 3 bulan... x tahula bagaimana perasaan isteri dan keluarganya di sana....aku yang sendiri saksikan mayat x mampu nak kata apa...hanya doa sahaja..kalau ada kenderaan sendiri..memang ingat nak bersama arwah membaca yasin untukknya..nak doakan kepadanya...

Buat sahabat-sahabat semua...baru2 ni juga aku lalui satu program dan menjadi peserta...bayangkan kami diberi 1 lilin kecil dan dinyalakan lilin atas tapak tangan ini...panasnya..pedihnya amat sangat..aku x dapat nak bayangkan kalau azab api neraka betul2... dan kita tahu kematian itu pasti..bila kita akan mati kita x tahu...dan persoalan di sini mari kita fikirkan... Adakah kita benar-benar bersedia untuk mati??? fikir & renung bersama...

Sahabat-sahabat...saya berpesan pada diri saya..ingatkan diri saya dan sahabat-sahabat.... sentiasa kita tambah..& top up amalan kita.....banyak muhasabah diri untuk mencari Rahmat Allah..... semoga ketemu kita di SYURGA ALLAH...

No comments: