Thursday, April 14, 2011

COUPLE ITU HARAM!!!

assalamualaikum warahmatuLLAHi wabarakatuh

lewat hari ini, selalu saja kita lihat maksiat di merata-rata. kemudian mereka-mereka yang 'tidak pernah melakukan maksiat' dan 'suci daripada kesalahan' dengan pantasnya menghukumkan pelaku maksiat sebagai jahat dan ingkar dengan syariat ALLAH.

malahan, bukan setakat menjatuhkan hukuman, tetapi memandang jelek kepada pelaku-pelaku maksiat, membuatkan pelaku-pelaku maksiat bertambah panas hati dan meneruskan kemaksiatan seperti biasa.

dalam konteks ini, di mana taraf sebenar manusia hingga tergamak menghukumkan seseorang yang bermaksiat tersebut sebagai kafir atau munafik? bukanlah untuk menuding jari kepada siapa-siapa, tetapi ini sebagai peringatan untuk diri sendiri serta pembaca yang lainnya, bahawa kita bukanlah berkuasa penuh untuk menjatuhkan hukuman terhadap pelaku-pelaku maksiat ini.

apa hak kita untuk menjatuhkan hukuman? kita bukanlah hakim mahkamah syariah, malahan sebagai Pencipta mereka jauh sekali. jadi mana mungkin kita sangat-sangat kenal mereka sehingga layak untuk memberi sinonim kepada mereka dengan benda-benda keji yang wujud atas muka bumi ini.

apabila pelaku maksiat yang kita kenali melakukan amal baik dengan tekun, tidak jemu, sehingga mengalahkan amal ibadat kita sendiri, namun tetap bermaksiat secara tersembunyi, dengan lancangnya mulut kita menuduh mereka sebagai hipokrit.

apakah daya penglihatan kita boleh menerobosi hati jantung tulang mereka untuk mengesahkan kehipokritan mereka laksana Superman? apakah kita yang selama ini memerhatikan dan mengawasi pergerakan mereka 24 jam tanpa henti laksana raqib dan atid? adakah kita selama ini orang yang sudah berbuih mulut seperti kena tuba semata-mata kerana menasihati si hipokrit atau si pelaku maksiat untuk berubah?

kita bilang kita cinta ALLAH, tapi apa buktinya?

"kami solat, kami berzikir, kami sentiasa membaca al-Quran, rajin berpuasa sunat, kami tak pernah tinggal bacaan Mathurat, kami rajin menghadiri kuliah ilmu, kami selalu pergi masjid, kami menutup aurat dengan lengkap, kami tak pernah lihat rancangan-rancangan hiburan di televisyen, bukanlah kami manusia yang suka mendengar benda yang melalaikan..blablabla"

tapi lidah kita pantas saja mencerca orang seenaknya. kalau begitu apa yang kita dapat daripada amalan kita yang tidak terhitung banyaknya?

kita bilang kita sayang agama ALLAH, tapi sebaik sahaja kita melihat perlakuan maksiat, kita menjuihkan bibir, memasamkan muka, memberi jelingan tajam tanda protes, mengkhabarkan perlakuan buruk kepada orang lain tanpa menasihati si pelaku maksiat tersebut. tidak ada suatu usaha pun yang kita lakukan untuk menegakkan syariat ALLAH di atas muka bumi. di mana sayang kita?

apabila menyaksikan seseorang itu melakukan maksiat, dilabelkan mereka sebagai fasiq atau munafik. lancar sahaja lidah mengatakan mereka jahil agama, tidak berminat dengan agama, merendahkan agama, buta agama.

kemudian apakah peranan kita sebagai orang yang 'pandai agama' dalam masyarakat? adakah kita ini berusaha untuk meninggikan agama setelah mereka merendahkannya? tidak mahukah kita memanfaatkan' kepandaian agama' kita untuk mencelikkan dan memberi faham akan mereka yang buta agama? apakah gunanya kita belajar syariah dan fiqh Islam andai tidak disebarkan secara berhemah kepada yang kurang pandai agama?

sekadar pesanan untuk diri sendiri dan pembaca yang lainnya. kita ini kekurangan dalam setiap hal. kita bukan sempurna. tetapi kita selalu merasa diri kita sempurna. seolah-olah tiap-tiap hari kita bertegur sapa dengan kesempurnaan kita. selalu merasa bagus dalam setiap hal.

semoga kita-kita akan berasa kurang setelah membaca peringatan ini.

insyaALLAH.

No comments: