Tuesday, June 28, 2011

PINDAH SEMENANJUNG @ PINDAH KE SIBU

Selangau (28/6/2011) : Assalamualaikum dan salam hormat buat semua pembaca..lama saya x post sesuatu dalam blog ini..sudah 2 bulan tidak ada khabar berita dari blog ini..emm...saya tukarkan nama blog ini kepada PENDIDIK ITU MULIA berbanding nama blog sebelum ini iaitu tempat saya mengajar NANGA SELANGAU:GURU BERDEDIKASI. Bukan saja-saja saya nak tukar..tetapi rasa kesesuaiannya saya lebih akan membincangkan dunia pendidikan dan tazkirah buat para pendidik.

Sahabat-sahabat yang dikasihi sekalian,

2 minggu saya bercuti dan pulang ke semenanjung berjumpa ibu ayah tercinta..kini menyambung kembali bertugas dalam penggal persekolahan kedua. Alhamdulillah rutin mingguan saya seperti biasa...5 hari saya berada di sekolah dan hari minggu saya akan ke bandar Sibu untuk program usrah dan program-program dakwah yang lain. Hati rasa makin gembira tidak sunyi tatkala memiliki ikhwah-ikhwah yang begitu mesra, baik hati dan sangat mengambil berat akan diri ini. Masing-masing memberi semangat dalam medan dakwah dan merancang untuk melaksanakan yang terbaik demi agama tercinta. Syukran akhi manja, ust hanafi, akhi Julian, akhi sufri, akhi apipi dan ikhwah yang lain.

Walaupun selepas pulang ke Sarawak ini, hati sangat sedih..rindu akan ibu dan ayah di semenanjung, terdetik di hati ingin pulang sahaja berkhidmat di sana..namun...agak sukar bagi guru agama untuk keluar begitu saja dari bumi Sarawak yang sangat memerlukan pendidik-pendidik khususnya guru agama di sini. Setelah dibincangkan, insya Allah saya akan berusaha untuk tukar ke bandar Sibu sebaik sahaja online pertukaran dibuka pada bulan 9 ini. Bukan niat di hati tidak sayangkan anak didik di sini..tetapi kekuatan di bumi Sibu amat diperlukan untuk terus berjuang dalam medan dakwah.

Para pembaca sekalian...Alhamdulillah anak2 didikku telah menunjukkan perkembangan yang sangat baik. Yang tahun 1 semuanya sudah melangkah ke Iqra 2, yang sudah tahun 3 ke atas semua dalam proses menyelesaikan hafazan bacaan tahiyat dalam solat dan sedang menghafal doa qunut. Bagiku, sangat-sangat bersyukur kepada Rabbul Izzati kerana memudahkan anak-anak ini menerima ilmuMu Ya Allah. Insya Allah..ustaz akan ingat anak-anak semua kerana kamu semualah anak didik pertama ustaz setelah ustaz bergelar guru terlatih.

Kepada anak didikku, Puri Rahayu, Nurul Pauziah dan Muhamad Reza..sayu hati ustaz memikirkan kamu bertiga..entah di mana kamu sekrang..kerana masalah keluarga, kamu menjadi mangsa. Kamu anak didik yang baik dan ada potensi untuk berjaya ke depan. Apalah nasib kamu dibawa ibu lari dari sini. Ustaz hanya panjatkan doa..kamu bertiga pulang kembali, meneruskan pengajian di bumi SK Nanga Selangau ini..aminn..

Sekadar ini sahaja coretanku... ku tunggu bulan 9 ini..mudah-mudahan pertukaranku dipermudahkan olehNya..

1 comment:

uyaitusaya said...

insyaAllah..moga dipermudahkan segala urusan oleh Allah. semoga dapat dtukarkan ke sibu..amin... :)