Tuesday, January 3, 2012

2012 Apa Impian??

Selangau (3 Januari 2012) : 2011 sudah meninggalkan kita..itulah ungkapan yang penuh di paparan wall facebook rakan-rakan..pelbagai nostalgia dan kenangan serta laluan kehidupan yang ditempuh dalam tahun 2011 meninggalkan kita begitu sahaja... walaubagaimanapun tatkala Allah S.W.T. panjangkan umur kita dan kita masih mampu berada dalam 2012 ini sama-sama kita ungkapkan kesyukuran kepadaNya....

Sebagai pendidik saya pasti ramai mengeluh... 'Arghh..cuti sekolah dah tamat..bosanla nak buka sekolah..kena siapkan RPH..data murid..buku murid..kertas soalan..isi band dan macam-macam lagi". Namun saya yakin walaupun keluhan itu hanya di mulut seorang pendidik tetapi hakikatnya cinta dan kasihnya pada profesion perguruan tetap di sanubari. Lambak la sebanyak mana tugas..tetap dijalankan...padat bagaimanapun sesebuah kelas itu, setiap murid itu pasti akan diberi perhatian oleh pendidik agar murid itu bukan sahaja suka-suka datang ke sekolah tetapi datang membawa pulang ilmu yang berharga.

Bagi seorang pendidik, saya yakin dan pasti apabila bermulanya hari pertama persekolahan, pasti semua sudah sedia dengan rancangan pengajaran tahunan masing-masing mengikut subjek yang akan diajar. Apabila dilantik sebagai guru kelas, pasti bersedia dengan nama murid, buku rekod kehadiran dan sebagainya. Itu baru tugas biasa. tak kira tugas guru dalam HEM, Ko kurikulum lagi... banyak sebenarnya tugas guru tetapi semua itu tetap akan ditunaikan dengan sebaik mungkin.

Sebagai guru yang masuk tahun kedua dalam profesion ini, saya berasa yakin dan lebih bersedia berbanding tahun pertama. maklumlah x sabar nak memperbaiki kelemahan pengurusan dan strategi pengajaran pada tahun pertama. Walaubagaimanapun, kita mesti ada perancangan untuk melakukan yang terbaik sebagai pendidik memang betul la "Pendidik ini penuh dengan TANGGUNGJAWAB'. Kepada semua guru-guru dan bakal guru saya doakan kalian semua akan memperbaiki diri dalam mendidik anak bangsa..usah toleh ke belakang lagi..gerakkan langkah ke hadapan...semoga usaha kita ini dikira sebagai pahala oleh ALLAH.

Salam PENDIDIK dari BUMI SELANGAU, SIBU, SARAWAK.

No comments: