Wednesday, January 4, 2012

PENGALAMAN PERTAMA HARI PERSEKOLAHAN SEBAGAI GURU


Selangau (4 Januari 2012) : Hari ini adalah hari pertama sesi persekolahan..hari pertama murid-murid melangkah kembali ke sekolah selepas sekian lama bercuti. Wah!! Cantik-cantik dan comel-comel mereka dengan pakaian baru, kasut baru, beg baru..bak kata yang mudah..semuanya baru.... Tahun lepas aku ditempatkan pada bulan 2..so x sempatla nak tengok suasana hari pertama murid-murid memulakan sesi persekolahan..

Terbangun lewat pagi ini menyebabkan aku tergesa-gesa mandi..solat, maathurat dan baca Al-Quran..selepas selesai bersiap, mulalah langkah kakiku ke sekolah yang x jauh pun dari quaters ini. Sampai sahaja dan mendaftarkan diri di pejabat seperti biasa, aku pun terus ke bilik agama menyemak semula RPH untuk hari ini. Semuanya sudah siap..cuma masih kabur ni..maklumla dilantik sebagai penolong guru kelas Tahun 1 Pintar..guru kelas belum ada..so, pastilah tanggungjawab itu aku perlu pikulnya. Aku terus ke kelas tersebut dan pastinya ramai ibu bapa atau dalam Bahasa Ibannya ' Apai & Indai ' penuh di dalam kelas itu menghantar anak mereka dan ada yang menyerahkan salinan Ic dan gambar seperti yang diperlukan. Jenuh aku mendengar mereka berjaku Iban dengan aku... aku pun mimit jak nemu...bukan nemu semua pun..hehe..tetapi apa pun itu pengalamankan...

Ketika mengemaskini maklumat murid-murid ini, ada la mula buat drama. Nak menangis..aduhh!! Ni la part paling aku lemah..nak memujuk..tetapi kalau nak marah aku reti la..hehe...biasalah budak-budak...kalau boleh nak bawa mak ayah mereka masuk ke kelas sekali..belajar..hehe..tetapi itulah hakikat murid-murid..tetapi walau apa sekalipun, aku nampak mereka sangat bersemangat untuk belajar..dan yang paling penting minat untuk datang dan belajar mesti ada dalam diri mereka..

Konklusinya untuk entri pada malam ini... kanak-kanak adalah insan yang istimewa..sebagai guru..curahkan ilmu pada mereka dan didiklah mereka sebaik mungkin..Kita berusaha untuk mengajar dan memberi ilmu yang terbaik..yang lain serahkan kepada Yang Maha Esa... :)

1 comment:

uyaitusaya said...

seronok baca cerita pengalaman abg soleh :)