Saturday, May 5, 2012

Selangau (5/5/2012) : Assalamualaikum dan salam hormat buat semua.. lama tidak mengemaskini blog ini yang sudah sekian lama sepi. Alhamdulillah..masa yang ada buat seketika yang Allah kurniakan ini, Pendidik Nanga Selangau ingin terus berbicara soal pendidikan mahupun apa yang berlaku dalam dunia guru hari ini.

Akhir-akhir ini, kita melihat bebanan guru yang orang katakan bukan sekadar mengajar malah lebih dari itu menjalankan tugas sebagai kerani, penilai, penyemak, tukang kebun, tukang kayu dan sebagainya. Walaubagaimanapun, saya melihat perkara ini sebagai suatu yang positif yang perlu diterima oleh seorang guru. 

Ini kerana guru adalah segalanya. Kerjaya guru adalah suatu yang sangat menyeronokkan kerana dapat peluang mengajar anak didik, membina anak didik dan memajukan anak didik untuk menjadi orang yang berguna. Kedua, guru harus berfikir positif kerana kita perlu ingat setiap sen gaji yang kita peroleh dengan setimpalnya kerja yang kita laksanakan amat berkat. Namun, cuba kita fikirkan sekiranya mengajar pun tidak, kerja-kerja di sekolah kita abaikan...mana KEBERKATAN DARI GAJI ITU?? sama-sama kita renungkan.

Di samping itu, sahabat-sahabat sekalian... Kita tidak perlu stress atau tertekan dengan kerja yang diberikan. Ingat sahabat-sahabat masa yang Allah kurniakan kepada kita 24 jam..lihat saja ada guru yang mampu membuat banyak perkara dalam satu masa....bagaimana ia dapat realisasikan..fikir-fikirkan.. saya kagum melihat guru-guru cemerlang yang dibebani dengan tugas di sekolah apatah lagi tugas sebagai jurulatih utama di luar..namun dari segi pengajaran tetap terbaik... wahhh!!! apakah tip-tipsnya...tanyalah mereka... dan kita boleh jadi seperti mereka...

Guru-guru sekalian....

Last but not least..sentiasa sematkan dalam diri kita..kita mengajar anak didik ikhlas kerana ALLAH... jangan rasa sedikit perasaan malas...atau tidak ada mood..tetapi langkahlah kaki kita setiap kali ke sekolah dengan BISMILLAH.... FIKIRAN POSITIF... dan jangan lupa DOA!! 

salam dari bumi Nanga Selangau...

:)

No comments: