Friday, March 4, 2011

BAHASA IBAN

Selangau (5/3/2011) : emm.....today cuti...minggu ni ja aku x tidoq di hotel..aku rasa x pa la..x perlu...minggu depan dah nak balik semenanjung..so, x pe la...duduk je la di quaters ni..boring pun x kisah....pandai2 la nak menyesuaikan diri di sini.... emm...today teringin sangat aku nak ceritakan tentang bahasa Iban... sebagai guru opsyen Bahasa Arab..aku memamng minat dengan bahasa..aku nak ja belajar Bahasa Iban di sini yang merupakan benda baru bagiku... mula2 datang, susah nak faham apa yang mereka cakap..lama2 sikit2 aku tahu la...

emm...nadai.....bisik.... apa tu ? owh..nadai maksudnya tiada...bisik maksudnya ada... ada lg time aku pergi makan di rumah Cikgu Budiman...ada sorang tu ckp..canai sitik?? apa tu?? roti canai kuah itik ka??? rupanya sitik tu maksudnya satu..haha... satu lg time nak g ambik budak Muslim Tahun1 ke kelas agama..nampak Cikgu Jantai baru keluar dari kelas tu....Cikgu Jantai memang Ket.Panitia Bahasa Iban...dan mengajar Bahasa Iban untuk Tahun 1..aku curi2 tengok apa yang Cikgu Jantai tulis...

"Nama aku _________

yang atas tu aku faham semua...

cuma ni ja...

"Juluk ati aku deka nyadi ___________ "
apa tu?? hehe...aku hafal ayat tu...

guru-guru aku untuk Bahasa Uban ni adalah budak2 Tahun 6C.. aku akan tanya depa time aku masuk untuk kelas moral.... baru ku faham..deka tu maksudnya ingin..... nyadi tu= jadi...
so " Juluk ati aku deka nyadi guru" hehe...
aku excited sangat ckp dlm kelas 6C... kalau sebut nadai...depa seolah-olah mcm kagum denganku..haha...depa tanya "Cigu,kamu belajar mana??" haha...aku kata saya belajar dari kamu... lepas tu macam2 lagi aku tanya..rasanya kaedah terbaik aku lepas ni..aku kena catat setiap satu perkataan yang aku pelajari...so..vocab aku makin bertambah....insya Allah...

sekarang..budak2 tu akan cuba ckp Iban..aku x faham...mereka akan translate dekat aku... seronok la rasa suasana di sini...x da member pun..kawan dengan budak2 Tahun 6 tu, rasa macam adik-adik sendiri dah..thanks semua....

No comments: